Pemindahan Kubur lama

Posted on 20/08/2009. Filed under: Cerita Di Sini | Tags: , , , , , , , , , |

Depan sekolah, sebelum memasuki ke pintu utama di sebelah kiri ada satu kawasan perkuburan Islam kecil yang menempatkan 4 buah kubur. Walaupun demikian, hanya sebuah kubur yang bernesan manakala yang lain tidak. Maklumat ni pun aku baru tahu sebab selama ni aku hanya nampak satu kubur je. Aku juga difahamkan kubur-kubur ini tidak dikenali penghuninya dan telah pun berada di sini lebih kurang seratus tahun. Sehingga entry ini ditulis, aku sendiri pun masih samar-samar tentang asal-usul atau sejarah mengenai kubur-kubur ni.

Oleh kerana kawasan kubur ini merupakan sebahagian daripada kawasan pembinaan sekolah baharu. Kubur-kubur ini terpaksa dialihkan ke kawasan lain. Maka.. pada pagi tadi bermulalah kerja-kerja pengesanan dan penggalian kubur-kubur ni.

Inilah kubur yang terletak di sebelah kiri sebelum ke pintu utama sekolah

Tidak ada sebarang rangka atau sebarang kesan tulang ditemui namun pihak forensik telah mengambil beberapa kepal tanah yang mungkin terdiri daripada tulang-tulang yang telah hancur dan reput.

Puan PPD Rompin, Puan Hajah Siti Fatimah turut hadir semasa kerja-kerja pengalihan dijalankan.

Penggalian kubur yang pertama

Penggalian kubur yang pertama

Keadaan yang agak sesak dengan kehadiran begitu ramai penduduk kampung

Siapa nak masuk dulu ni?

Beberapa orang guru yang turut ada

Beberapa orang guru yang turut ada

Personnel yang dipertanggungjawabkan mengumpul dan melabel evidence

Personnel yang dipertanggungjawabkan mengumpul dan melabel evidence

Evidence dari kubur yang pertama dilabel Yunus - dipercayai nama penghuninya

Evidence dari kubur yang pertama

Make a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

2 Responses to “Pemindahan Kubur lama”

RSS Feed for Weblog Prasekolah Budiman SK Tekek, Pulau Tioman Comments RSS Feed

cikgu2 yg pi tgk tu takde kelas ker? atau ambil kesempatan…ehheheh

Masa tu kebetulan diorang x de kelas. Sebab tu x lama diorang tengok. Lagipun x seronok pun tengok lama2. Bayangkan sebuah kubur prosesnya lebih sejam. Takkan nak menung je depan tu.. Mengajar lagi seronok…🙂


Where's The Comment Form?

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

%d bloggers like this: