Tanjak Merdeka

Posted on 17/08/2009. Filed under: Bahan Prasekolah, Pra Buletin | Tags: , |

Sebagai salah satu pengisian untuk tema minggu ni – Negaraku Malaysia. Melalui komponen Kreativiti dan Estetika, diorang akan menghasilkan sebuah tanjak. Bukan tanjak macam laksamana Hang Tuah pakai  tu🙂 , tapi Tanjak Merdeka.

tanjak merdeka
Tanjak yang siap sedia untuk diwarnakan

Klik butang download untuk dapatkan template “Tanjak Merdeka” yang beresolusi tinggi (.pdf)

download

TEMA                    : Negaraku Malaysia

KOMPONEN       : Kreativiti & Estetika

KESEPADUAN  :  Fizikal, Bahasa Melayu, Sosioemosi

AKTIVITI           :

  1. Guru bercerita tentang Bendera Malaysia dan serba sedikit tentang Malaysia.
  2. Kanak-kanak mewarnakan template tanjak yang diberikan dengan warna yang betul.
  3. Menggunting tanjak dan melekatkan mengikut saiz kepala masing-masing.
  4. Menyanyi lagu “31 Ogos” dendangan Sudirman
  5. Sama-sama melaungkan “Merdeka!” sebanyak tiga kali  (Yang ni paling havoc dan bersemangat sekali)
Buat kerja sama-sama...
Buat kerja sama-sama…
Akmal yang sedang leka menggunting
Akhmal yang sedang leka menggunting
Hakim pun dah semakin rajin sekarang
Hakim pun dah semakin rajin sekarang
Bantu membantulah sesama korang
Bagus Khafii.. teruskan usaha!
Bagus Khafii.. teruskan usaha!

Make a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

3 Responses to “Tanjak Merdeka”

RSS Feed for Weblog Prasekolah Budiman SK Tekek, Pulau Tioman Comments RSS Feed

terima kasih… boleh perbanyakkan lagi tak.. from sabah

saya ambil sbg cth utk aktiviti di Perpustakaan Desa saya utk merdeka thn nih….thanks yer…

Terima kasih ye cikgu yang budiman. Saya download tanjak ni buat aktiviti kelas saya sempena tema kemerdekaan bulan ini.
Selamat Hari Raya…


Where's The Comment Form?

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

%d bloggers like this: